استعاره و کاربرگ هم اتاقی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (اکت)

برای لحظه‌ای تجسم کنید دوران دانشجویی خود را سپری می‌کنید هم اتاقی دارید که اصلا از وی خوشتان نمی‌آید، لذا تمام تلاش خود را برای بیرون راندن وی از اتاق می‌کنید. همه تمرکز شما از درس خواندن و زندگی کردن برداشته شده و زمان و انرژی زیادی صرف بیرون راندن او از اتاق می‌کنید. تلاش شما تا به امروز هیچ فایده‌ای به همراه نداشته است. بی شک هم اتاقی شما نیز آرام ننشسته و هر کوششی را برای آزار شما انجام می‌دهد.

حال از امروز تصمیم می‌گیرید که به مبارزه‌تان با وی خاتمه دهید و تمرکزتان را بر روی زندگی و درس‌تان بگذارید. مسلما در چنین شرایطی او نیز کمتر به دنبال آزار شما خواهد بود، هرچند هنوز هم از یکدیگر خوشتان نمی‌آید. پس از اندکی ممکن است متوجه شوید که وجود وی گاهی می‌تواند مفید هم باشد. اسم این هم اتاقی را “افکار و احساس‌های ناخوشایند” می‌گذاریم. واقعیت این است که می‌توان افکار و احساس‌های ناخوشایند داشت اما با اطمینان عمل کرد. در این هفته سعی کنید دیگر تلاش نکنید تا افکار و احساسات‌تان را کنترل کنید و به‌جای مبارزه با آنها سعی کنید تمرکزتان به کاری که برای‌تان ارزشمند است، باشد».

در این هفته سعی کنید که از کاربرگ زیر استفاده کنید.

روز ساعت چه هم اتاقی‌ای (افکار و احساس‌های ناخوشایند) در اتاق حضور دارد؟ چند دقیقه بدون جدال، به هم اتاقی خود اجازه ماندن داده‌اید؟ آیا توانستید با وجودی که آنها حضور دارند، زندگی ارزشمند خود را دنبال کنید؟ اگر با او جدال داشتید، چه چیزی باعث آن شد؟
شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

چهارشنبه

پنجشنبه

جمعه

منبع: دوستی، پیمان. قدرتی، گلناز. ابراهیمی، محمد اسماعیل. (۱۳۹۷). راهنمای درمان گروهی بر اساس پذیرش و تعهد درمانی. انتشارات امین نگار: تهران.

برای سفارش این کتاب، اینجا را کلیک کنید

دانلود ویدئو کارگاه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد