اگر همسر شما تمایل دارد

اين تمرين به شما و همسرتان كمك مي­كند تا راه‏هايي كه در آن صدمه مي­بينيد را شناسایی و تصديق كنيد. امیدوارم به شما در پرورش شفقت و علاقه نسبت به یکدیگر کمک کند.

منبع: کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق، نوشته دکتر راس هریس، ترجمه دکتر پیمان دوستی و همکاران

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

۱) این کار از طریق چهار مرحلۀ قبلی صورت می‏گیرد. يكبار هردوي شما همۀ مراحل را انجام دهيد، پاسخ مراحل ١ و ٢ را براي يكديگر بخوانيد(اگر نمي­نويسيد، مي­توانيد صحبت كنيد).

۲) زماني كه همسرتان صحبت مي­كند، تمرين “تعهد” را انجام دهید. به عبارت ديگر، آگاه باشيد و با نگرشي جدي و پذيرا، كاملاً به او توجه كنيد. به لحن صداي او، حالات صورت و لغاتي كه استفاده مي­كند توجه كنيد. نسبت به افكار، ايده‏ ها يا نگرش‌هاي او كنجكاو باشيد. طوري به سخنانش گوش دهيد كه انگار به سخنراني بزرگترين قهرمان زمان گوش مي­دهيد. توجه كامل يكي از بهترين هديه ‏هايي است كه مي­توانيد به همسر خود بدهيد. يكي از قوي­ترين راه‏ها، فرستادن این پيام است: “من به تو توجه مي­كنم، تو براي من مهم هستي”در این مورد بهتر است تجربۀ خود را بررسي كنيد. اگر كسي اينگونه به شما توجه كند، چه احساسی پیدا می‏کنید؟ خاص بودن؟ مهم بودن؟ محترم بودن؟

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

۳) درنهايت دربارۀ چگونگي مرحلۀ ٤ بحث كنيد و ببینید به راستی چطور احساسات همسر خود را حدس زده ­ايد. ممکن است غافل­گیر شوید- چه­قدر دقیق هستید و یا اینکه چه قدر از موضوع دور شده­ اید.