رابطۀ شما چطور شروع مي شود؟

دانستن اين موضوع كه هر دوي شما درد می­کشید، اولين قدم در بازسازي رابطه است. وقتي يك زوج به من مراجعه مي­كنند، جلسه اول را با يك سخنراني  كوچك شروع مي­كنم، چيزي شبيه اين: “مسلماً به اينجا آمده ­ايد که درباۀ مشکلی كه در رابطۀ خود داريد صحبت كنيد و اينكه چطور مي­توانيد آن را حل كنيد؛ اما قبلش مايلم كمي دربارۀ اينكه اولین ­بار چطور يكديگر را ملاقات كرده ­ايد و اينكه رابطۀ شما قبل از شروع مشكلات چطور بوده است بدانم. سپس اين سوالات را از آنها مي­پرسم:

منبع: کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق، نوشته دکتر راس هریس، ترجمه دکتر پیمان دوستی و همکاران

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

  • چطور با هم آشنا شده­ايد؟ اولين ملاقات شما چگونه بود؟
  • بيش از همه جذب چه چيز یکدیگر شده­ايد؟ جذاب­ترين چيزي كه توجه شما را جلب كرد چه بود؟ 
  • چه چیزهایی در همسرتان برایتان جذاب­تر بود؟ 
  • از انجام چه كارهايي با هم لذت مي­برديد؟
  • همسرتان چه كارهايي را انجام مي­داد تا اوقات خوبي را با هم داشته باشيد؟
  • لذت بخش­ترين روزي كه با هم گذرانده­ايد را توصيف كنيد. در آن­روز كجا بوده­ايد؟ چه­كاری می­کردید؟ چطور تعامل داشتيد؟ دربارۀ چه موضوعاتي حرف مي­زديد و چه كارهايي انجام مي­داديد؟ زبان بدن شما چگونه بود؟ 
  • آيا براي روزهاي گذشتۀ رابطه، دلتنگ هستيد؟ 
  • بزرگترين نقطۀ قوت همسرتان چيست؟

دانلود کارگاه شفقت ورزی به خود

اين يك فن آگاهانه است. زوج­هايي كه به من مراجعه مي­كنند در شرايط كشمكش و تضاد و تنش هستند. هر دو گرفتار داستان “تقصير ديگري است” هستند. هر دو آسيب ديده­اند و احتمالاً خيلي چيزهايي كه قبلا آنها را به هم نزديك مي­كرده را از دست داده­اند. اين سوال­ها، لحظه­اي آنها را گرم­، ملايم­، پراحساس و به خاطرات وصل مي­كند. به محض اينكه شروع به پاسخ دادن مي­كنند، به وضوح مي­بينيد كه آرام مي­شوند. لحن­شان نرم، اخم­هایشان محو و روي صندلي­هايشان فرو مي­روند (صورت­ها نرم مي­شود). يا عمداً به طرف هم مي­چرخند، به يكديگر نگاه مي­كنند و گوش ­مي­دهند. يک نفر يا هردوشان ممكن است لبخند بزند يا گريه كند. ديدن اين صحنه دلگرم­کننده است. آنها خودبه­خود حس ارتباطشان را باز مي­يابند.

دانلود کارگاه افزایش اعتماد به نفس

افسوس هميشه اين اتفاق نمي­افتد. گاهي يكي از زوجين به شيوه­اي ناكارآمد پاسخ مي­دهد: “من چيزي به ياد نمي آورم” فكر نمي­كنم تاکنون از باهم­ بودن لذت برده باشيم” يا “ما هرگز روزهاي خوبي باهم نداشته­ايم، حتي در روز عروسي، ما درحال مشاجره بوديم” و در مواقعي يكي از زوجين به گرمي و با علاقه حرف مي­زند اما طرف مقابل به جايي خيره مي­شود، يا با بي­اعتنایی، لبخندي تمسخرآميز می­زند و با بي­حوصلگي نگاه مي­كند. اين­گونه پرسش­ها و پاسخ­ها، اطلاعات زيادي را مهيا مي­كنند. 

بنابراين لحظه­­ اي وقت بگذارید و اين سوالات را به خودتان پاسخ دهید. برگرديد به سوال­ها و براي چند دقيقه عميق به آنها فكر كنيد. روش بهتر این است که پاسخ­ها را در دفتری یادداشت کنید و همينطور كه اين كار را انجام مي­دهيد به احساسات خود توجه كنيد:

سفارش کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق

  • آیا مي­توانيد حس صميميت يا قدرداني نسبت به همسر خود داشته باشيد؟ يا اينكه فقط او را به عنوان یک بار سنگين، مانع يا عذاب مي­بينيد؟
  • وقتي به نقاط قوت و جنبه­هاي مثبت همسرتان فكر مي­كنيد چه اتفاقي مي­افتد؟ آيا او را متفاوت مي­بينيد؟
  • آیا تنها روی نواقص و ضعف­های او تمرکز کرده­اید و به سختی می­توانید ويژگي­هاي مثبت او را پيدا كنيد؟

پاسخ شما اطلاعات مهمي را در اختيارتان مي­گذارد. اگر هيچ يك از احساسات صمیمیت، محبت يا قدرداني را نسبت به همسرتان نداشته باشيد، احتمالا دچار درد فراواني هستيد. صميميت و علاقۀ شما در زير لايه‏هاي خشم، رنجش، آسيب، ترس و نااميدي دفن شده است. اگر اين چنين است به خود سخت نگيريد. سرزنش كردن خود، فقط درد شما را بيش­تر مي­كند. به جای سرزنش، براي يك لحظه اعتراف كنید كه در حال صدمه خوردن هستید. با مهرباني و به دقت، به خودتان حرف­هایی را بگویید، كه احتمالا به بهترين دوستتان زمانی که درد مشابه دارد مي­گويید.

از سوي ديگر، اگر اين تمرين‏ها دوباره شما را نسبت به همسرتان مشتاق­تر كرد، به چگونگي احساسات خود توجه كنيد. با تغییر نگرش نسبت به همسرتان از يك منظر مثبت، ببینید چه حسي پیدا می‏کنید؟