استرس می تواند وزن را بالا ببرد – آرامش می تواند آن را پایین بیاورد

جالب است بدانید که چگونه استرس، ترس، اضطراب، عصبانیت، قضاوت و حتی صحبت کردن منفی می‌تواند به معنای واقعی، یک واکنش فیزیولوژیکی در بدن ایجاد کند. این بدان معنی است که در این شرایط بدن ما کورتیزول و انسولین بیشتری تولید می کند، دو هورمونی که اثر ناخواسته سیگنال دهی بدن برای حفظ وزن، ذخیره چربی و متوقف ساختن عضلات دارند.

خرید کتاب مدیریت وزن و تغییر سبک زندگی

ممکن است به نظر عجیب و غریب برسد، ما به معنای واقعی کلمه در هنگام استرس، ظرفیت سوزاندن کالری را تغییر می دهیم هرچند جالب تر این است که وقتی یاد می گیریم لبخند بیشتری بزنیم، زندگی را راحت کنیم و عمیق تر نفس بکشیم، بدن وارد یک واکنش آرامش فیزیولوژیکی می شود. در این حالت، ما در واقع متابولیسم سوزاندن کالری بهینه را در روز ایجاد می کنیم. بنابراین، شما می‌توانید بهترین رژیم کاهش وزن دنیا را دنبال کنید، اما اگر دارای یک آشفتگی  یا اضطراب هستید، قدرت ذهن شما، کاهش وزن بدن شما را محدود می‌کند.

بسیاری از افراد استراتژی های کاهش وزن استرس زا را اتخاذ می کنند -پیروی از رژیم های غذایی، برنامه های ورزش شدید، غذاهای بی مزه، برنامه های غذایی بسیار کم کالری غیرممکن است- همه این ها می تواند نوعی استرس شیمیایی ایجاد کند که تضمین می کند وزن ما تغییر نکند و همانطور بماند.  پس الان زمان کاهش وزن با آرامش است.

منبع: مارک دیوید، بنیانگذار مؤسسه روانشناسی غذا خوردن/ مترجم: نرگس حسینی نیا