چگونه بدن می تواند وزن را تنظیم کند؟

شاید باور کردن این موضوع کمی سخت باشد، اما بدن می تواند مانند یک ترموستات وزن خود را تنظیم کند. به زبانی دیگر، وقتی همیشه یک سبک زندگی ثابت را حفظ می کنید، بدن پیوسته می خواهد وزن تان را به همان شکل نگه دارد.

خرید کتاب مدیریت وزن و تغییر سبک زندگی

برخی از قسمت هایی که در تنظیم وزن تان نقش دارند شامل ۱) متابولیسم عضلات اسکلتی، ۲) چربی بدن و هورمون های مربوط به چربی بدن، ۳) مغز (به ویژه هیپوتالاموس) و تعداد زیادی از مواد شیمیایی عصبی، که اشتها را کنترل می کنند، و ۴) معده ای که وجود مواد غذایی را حس می کند و پیام هایی به مغز شما می فرستد تا به شما بگوید چه موقع از خوردن غذا دست بکشید، می باشند. با توجه به اینکه بدن سعی می کند وزن تان را حفظ کند، اگر شما برای دوره ای طولانی یک نوع عادت پر خوری را انجام داده باشید، زمانی که وزن تان را کم می کنید اما بعد از آن هفته ای دو بار پرخوری کنید، بدن تان به راحتی شما را به وزن معمول خود باز می گرداند.

بدن در برابر پرخوری های کوتاه مدت هم از وزن محافظت می کند (وزن را حفظ می کند)، بدین معنی که اگر مدت کوتاهی به پرخوری بپردازید و پس از آن دوباره به عادات غذایی قبلی برگردید و فعالیت‌های بدنی تان را شروع کنید، خیلی سریع به وزن معمول خود بر می گردید. با این حال، اگر در یک دوره طولانی به پرخوری بپردازید، وزن بدن تان افزایش پیدا می کند و سرعت این افزایش وزن به ژنتیک شما بستگی دارد.

 منبع: دکتر میشل لالیبرت/ مترجم: دکتر پیمان دوستی